Děti a emoce + SOUTĚŽ

13:13


Co myslíte, je důležitější, aby už malé děti znaly všechny barvy, uměly pojmenovat zvířátka, nebo, aby pochopily, co jsou to emoce? Nerozporuji význam těchto orientačních znalostí, ale moc se mi líbí tenhle citát Jirky Charváta z rozhovoru pro Flowee (celý ho najdete ZDE): "Neučíme se emoční inteligenci, ale kolik tun pšenice vyveze Kanada. Pak spolu skončí dva lidi zavření v bytě a neumějí komunikovat, zato znají datum bitvy na Bílé hoře". Nejsou emoce právě ta noha trojnožky, na kterou jsme zapomněli a proto nám tahle životní židlička ne a ne stát? ,)



Emoce můžou být dobrý sluha, ale špatný pán. Zacházet s nimi je složité pro dospělé, natož pro děti. Emoce nám dávají informace o tom, co je dobré a co je špatné, ohraničují naše sociální chování. Regulujeme je a ony nás, aby byly přiměřeně intenzivní, aby nás dokázaly mobilizovat, aby nám nepřekážely. Špatná emoční regulace se v současnosti udává jako jeden z faktorů způsobující vývoj psychických poruch.



Pojmenovat. Nehodnotit. To pro zdravý emoční vývoj může stačit. Součástí emoční regulace je totiž také emoční uvědomění, tedy schopnost emoce rozpoznávat a popisovat. Výsledky mnohých výzkumů říkají, že podporování dětí i dospělých v rozvoji emočního uvědomění může přispět k jejich pozitivnějšímu emočnímu prožívání a větší duševní pohodě. Člověk prožívá velkou škálu emocí, a proto je důležité, abychom se všemi emocemi dítěte jednali rovnocenně. Radost má stejnou možnost být projevena jako zlost, smutek má stejnou váhu jako strach, a tak dále. Pokud dítě tuto rovnocennost nevnímá, může postupem času některé emoce ve svém repertoáru prožívání upozadit, či dokonce zcela potlačit. A to může v dospělosti znamenat problém – nejen ochuzením vlastního prožívání, ale také např. ve snížené empatii k druhým lidem či v oblasti v sociálních vztahů celkově. Potlačené emoce jsou pro člověka prostě mnohem komplikovanější na pochopení. Proto je mnohem výhodnější a adaptivnější přijmout je všechny: kteroukoliv, jaká zrovna přijde. Emoce mohou být poddajné a přizpůsobivé – pokud jim dáme prostor. Schopnost emoční regulace vzniká již od nejnižšího věku. Jako rodiče ji můžeme pozitivně podporovat. Všichni si přece přejeme, aby z našich dětí vyrostli vyrovnaní, sebevědomí a emočně stabilní jedinci.***




Společnost SCIO přišla nedávno se skvělou věcí, jak nám rodičům pomoc s rozvojem emoční inteligence dětí. Seznamte se s Emušáky. Jsou to knihy a hračky určené k rozvoji emoční inteligence u dětí. Hlavním hrdinou pohádek je žabák Ferda a jeho kamarádky mouchy, které představují jednotlivé emoce. Ferda se potkává s různými situacemi, které jsou typické i pro děti v předškolním a mladším školním věku. Nejenom pohádky, ale především otázky a aktivity, které se věnují vždy jedné z emocí, umožňují dětem lépe poznat a pochopit své emoce i emoce ostatních. 



Práce s knížkou je velmi jednoduchá, veškeré podklady k aktivitám a hrám naleznete přímo u každé pohádky. Otázky a náměty jsou po okrajích každé pohádky. Aktivity, hraní rolí a náměty na scénky, které můžete hrát s plyšovým Ferdou a mouchami. Děti si nacvičí zvládání emocí v bezpečném prostředí. V knize Ferda a jeho mouchy pracujeme s emocemi - hněv, strach, osamocení, důvěra, žárlivost, zvědavost, smutek a radost. Ve volném pokračování Ferda v tom zase lítá najdete pohádky na téma pocitů - vina, zrada, odvaha, láska, přátelství, stud, empatie a respekt.



My jsme doma Ferdu a jeho mouchy už přečetli. Ferda je žabák, který žije v Emušákově a chodí tam i do školy. Rád se usmívá, ale někdy je i smutný, naštvaný a pořádně zvědavý. Když je v příběhu v knížce Ferda smutný, přiletí k němu moucha vyjadřující právě tuhle emoci. Tak si mouchy vybírají, na koho si sednou. Kniha obsahuje několik příběhů, vždy navázaných k určité emoci. Na boku stránky jsou vždy poznámky, jak s příběhem dál pracovat, tipy na úkoly a otázky. Jsou tam i drobné rady, na co nezapomenout, nebo nápady na aktivity pro děti. Autorky doporučují číst jeden příběh denně, aby děti stihly všechny emoce a novinky zpracovat. Mě se knížka moc líbí. Spolu se žabákem Ferdou a mouchami představují emoce srozumitelně i pro nejmenší děti. Je to krásně zpracovaná právě tak, aby vám pomohla s dětmi otevřít i tohle těžko uchopitelné téma.

SOUTĚŽ

A já tu jednu sadu Ferda a jeho mouchy mám pro vás do soutěže. Pravidla jsou jednoduchá jako vždy. Stačí nechat jakýkoli komentář zde na blogu, nebo na FB a Instagramu pod soutěžní fotkou. Zapojit se tedy můžete celkem 3x. Dejte mi třeba vědět, jak (nebo zda vůbec) se s dětmi bavíte o emocích? Soutěž končí v pondělí 15.10., kdy vylosuji jednoho výherce týhle krásný sady.

Hezký den a držím palce,

Bára


You Might Also Like

23 komentářů

  1. O emocich se bavime hodne jiz od narozeni dcery, jelikoz jsem velky cholerik a casto se za sve nalady omlouvam a vysvetluji je. Stejne tak jsme spolu dlouho byly samy, tak pro mne bylo dezite, aby chapala stavy jako smutek, strach, ale zrovna naopak, radost, nadseni... Myslim, ze si na svuj vek vede dobre, nicmene je palicak po me, takze knizka by mne i ji mohla navest k dalsimu porozumneni :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak muj syn se sám pta nebo mu vysvětluji situace, kterým nerozumí, proč se někdo zlobí apod. Také se mu chystám koupit emoční pexeso k Vánocům

    OdpovědětVymazat
  3. hezký den :) já se se svým dítětem zatím bavím intuitivně (za měsíc přijde na svět), ale pracuji s dětma ve škole a tam o emocích hodně hovoříme. Ferdu a emušáky znám, ale nemám ho. Vyráběla jsem pro děti kartičky s obrázky emocí z filmu V Hlavě a mám kartičky s rybičkami = moře emocí, které nám pomáhají, abychom rozlišili své pocity. Je to moc krásná práce a myslím si, že aby se děti mohly dobře učit, musí být v dobré psychické pohodě. a rozlišovat své pocity, to je základ cesty k pohodě :)

    OdpovědětVymazat
  4. Krásný nápad, jak se s dětmi bavit zábavnou a hravou formou o emocích. Se synem se o emocích bavíme, vysvětlujeme, necháváme emoce prožít. Ne vždy to jde snadno, občas jako rodiče klopýtáme, protože emoce vyvolávají emoce:-) Ale snažíme se.

    OdpovědětVymazat
  5. Dcera je hodně citlivá, takže se s ni snažím vše dost rozebírat a pořád zduraznuji, ze se mi může a čímkoliv svěřit. vejvodova.adela@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Bavíme se doma o tom jak se kdo v dané situaci cítí, proč se zlobí, co se mu nelíbí a tak. Myslím, že je to smysluplné a snad si z toho děti neco odnesou....doufám!
    Vendula

    OdpovědětVymazat
  7. Ráda bych Emušáky vyzkoušela s dětmi v mateřské školce.... Tohle téma tam rozhodně patří...diky Bára
    octopus702@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  8. Knizka se mi moc líbí, uz je na vanocnim seznamu. :) Potlacovat emoce, vyvolava nemoce..

    OdpovědětVymazat
  9. Emoce probíráme a snažíme se vysvětlit, ukazujeme v knížce, že se někdo směje nebo mračí a proč. Když někdo na obrázku brečí, malá mu udělá nyny a říká, že to bude dobrý. Hana Lorencová liskahana@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Emoce jsou velké téma, sama jsem teď dospěla do období, kdy se s nimi snažím pracovat líp než doposud Dceři bych to ráda předala a knížka by mohla být super pomocník! ��

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den, Emušáky mám na seznamu. Zatím se v tom doma někdy plácáme, tak mi tahle knížka přijde ako skvělý způsob, jak dětem ukázat co se s nimi nebo třeba maminkou děje. V.Belikova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Tahle knížka je skvělá! O emocích se bavíme, ale takhle knížka by nám v tom určitě pomohla :)

    Katka (katerina.horova86@gmail.com)

    OdpovědětVymazat
  13. Snažíme se o emocích často mluvit,ale s dětma to není úplně jednoduché,takže knížka by se nám určitě hodila :-) horakol@volny.cz

    OdpovědětVymazat
  14. Emoce se snažím dcerce vysvětlovat na loutkach,takže toto mi přijde další skvely napad!!!

    OdpovědětVymazat
  15. O emocich se se synkem nyni 4 letym bavime odmalicka, umi popsat, jak se citi a zduraznuji, ze je v poradku brecet, stejne jako vyjadřovat i ty ne zrovna hezke emoce. Dekuji za hezkou soutez, knizku mam na seznamu uz dele, ale zatim jsem nepořídila. Petra

    OdpovědětVymazat
  16. Syn má ve svých emocích ještě mišmaš, strach smutek i vztek většinou dává najevo pláčem a je těžké se v něm vyznat. Snažím se ho ptát na jeho náladu, co ho trápí nebo co ho rozesmálo. Kniha by nám určitě pomohla. slunicko1321@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  17. Knížka se mi moc líbí. Dobrý nápad, jak se s dětmi bavit zábavnou a hravou formou o emocích. Šárka, sarka.racek@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  18. Na tuto knizku mam spadeno. Myslim, ze s prichodem noveho sourozence bude skala emoci jeste sirsi :)

    OdpovědětVymazat
  19. Tento koncept mne velmi zaujal. Jistě by mi kniha, žabák a mušky občas usnadnily vysvětlování proč se stalo o se stalo. Zuzanamar@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
  20. Dcerka je hodně citlivá a někdy neumí vysvětlit proč i když se snažím ji to nějak vysvětlit, takže knížka by se mi hodila.

    OdpovědětVymazat
  21. O knížce už jsem slyšela a zvažuji pořízení, neb se synem je občas špatné pořízení :-)
    Michaela (misma.art/email.cz)

    OdpovědětVymazat
  22. Knížka je moc hezká :)
    kutrovavendula@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  23. My jsme měli v MŠ emoce jako téma týdne. Připravila jsem si pro děti mmj. doprovázející aktivitu, kde si každý nakreslil svou postavu, umístili jsme si plakát na tabuli a děti si ke svým postavám připevňovaly obličeje na suchý zip, podle toho, jak se zrovna cítily. Nakonec nám to na tabuli visí už měsíc a půl, protože děti se k tomu stále vrací.
    zdrubecka3@seznam.cz

    OdpovědětVymazat